မႏၱေလးတကၠသို္လ္ ဒႆနိက ကထိ ကေဟာင္း ဆရာၾကီး ဦးေအးကိုကို ေအး မွာ ထိုင္းျမန္မာ နယ္စပ္ တစ္ေနရာတြင္ ေနထိုင္ရင္း၊ လြန္ခဲ႔တဲ႔ သံုးလခန္႔က ကြယ္လြန္သြားခဲ႔ပါသည္။ ဆရာၾကီး ဦးေအးကိုကိုေအးမွာ
ေမာင္ေက်းဇူး၊ သမာသမတ္၊ အမႏြန္ စတဲ႔ ကေလာင္မ်ဳိးစံုျဖင္႔ ေမာကၡပညာေရး မဂၢဇင္းတြင္ ပင္တိုင္ေရးခဲ႔သူ ျဖစ္သည္။ ဆရာၾကီး မဆံုးခင္ ေမးျမန္းထားခဲ႔တဲ႔ အင္တာဗ်ဴးကို ေဖာ္ျပလိုက္ရပါသည္။
ေမး။ ဆရာၾကီး ခင္ဗ်ား၊ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ ဒႆနိက ကထိက ဆရာအျဖစ္ထမ္း ေဆာင္ခဲ႔စဥ္က အေကာင္းအဆိုး အေတြ႕အၾကံဳေလးေတြ မွ်ေ၀ေပးေစ ခ်င္ပါတယ္။ ဆရာလုပ္သက္ မျပည့္ဘဲ ဘာေၾကာင္႔ ထြက္ပစ္ခဲ႔သလဲ ဆိုတာေရာ ေပါ႔။
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေခတ္ (၁၉၆၄ ခုႏွစ္ တကၠသိုလ္ေတြ ေက်ာင္းေတြကို ျပည္သူပိုင္ မသိမ္းမီ အထိ) တကၠသိုလ္မ်ား အဆင္႔အတန္းဟာ ကမၻာ႔ အဆင္႔မီတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာစာ ကလြဲလို႔ က်န္ဘာသာရပ္မ်ား အားလံုး ႏိုင္ငံတကာသံုး အဂၤလိပ္စာနဲ႔ပဲ သင္ၾကရတယ္။ အေမရိက၊ ဥေရာပက ဧည့္ပါေမာကၡေတြလည္း လာသင္ ေပးၾကတယ္။ ႏိုင္ငံျခားျပန္ ျမန္မာ အမ်ဳိးသား ေဒါက္တာေတြလည္း ေတာ္ေတာ္ ရွိပါတယ္။
ဒါေလာက္ ေကာင္းေေနရက္နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္႔ ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ ကိစၥေၾကာင္႔ အလုပ္ထြက္ခဲ႔ရတာပါ။ အေျခခံတစ္ခုမွာ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ တကၠသို္လ္နဲ႔ သေဘာထား ကြဲလြဲၾကတာေၾကာင္႔ လို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
ေမး။ သိပၸံတြဲမ်ား အပါအ၀င္ေပါ႔၊ အျခား အထူးျပဳ ဘာသာရပ္မ်ားနဲ႔ ႏွႈိင္းယွဥ္ရင္ ဆရာေတြ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ဒႆနိကေဗဒ ဘာသာရပ္အေပၚ စိတ္၀င္စားမွႈ ေလးစားမွႈ ထားပံု ေျပာပါဦး။
ေျဖ။ ဒႆနိက ေဗဒလို႔ပဲ ဆိုၾကပါစို႔ဗ်ာ။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ႔ ဖေလာ႔ဆဖီလို႔ ေခၚရတာပဲ ပိုၾကိဳက္တယ္။ ပထမ ႏွစ္ႏွစ္မွာ ေလာဂ်စ္ ဆိုတာ ယူရတယ္။ ေလာဂ်စ္က ေအာင္တာ လြယ္တယ္။ ဒီေတာ႔ ၀ိုင္းျပံဳ တိုးၾကတာေပါ႔။ ေလာဂ်စ္ သင္ခဲ႔တဲ႔ ေက်ာင္းသားဟာ တတိယ ႏွစ္ကစျပီး ဒႆနိကေဗဒ ယူရတယ္။ ဒီေတာ႔လည္း ႏွႈတ္တက္ ရြရြ အလြတ္က်က္နဲ႔ ေအာင္ကုန္ၾကတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ေခတ္မွာ ဂုဏ္ထူးတန္း ဆိုတဲ႔ တကယ္႔ အတန္းၾကီး ရွိေသးတယ္။ အမွတ္ေကာင္းတဲ႔ လူေတြပဲ တက္ရတယ္။ ဒီလူေတြ ႏိုင္ငံျခားျပန္ေတြ ပါေမာကၡေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကတယ္။ တကယ္လည္း အားကိုးရေလာက္ေအာင္ တတ္ၾကတယ္။ ဂုဏ္ထူးတန္း မတက္ရေပမဲ႔ ၀ိဇၨာတန္း ေနာက္ဆံုးႏွစ္မွာ ဂုဏ္ထူး အဆင္႔နီးနီး အမွတ္ေကာင္းေကာင္းရတဲ႔ လူဟာ မဟာသိပၸံတန္း ပါရဂူတန္းေတြကို အရည္အခ်င္းအလိုက္ ဆက္တက္ခြင္႔ရတယ္။ ျခံဳေျပာရရင္ ဒႆနိက ေဗဒဟာ တကယ္႔ကို ပီျပင္အားေကာင္းတဲ႔ ဌာနလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
ဌာနအားေကာင္းေပမယ္႔ ဆရာေတြ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ စိတ္၀င္စားမွႈကို တိုတိုနဲ႔ လိုရင္း ေျပာရရင္ေတာ႔ သုညပါပဲ။ ျမန္မာစာ ဆိုရင္ သိတယ္။ အဂၤလိပ္စာဆို သိတယ္။ ဓါတုေဗဒ ရူပေဗဒ၊ ယုတ္စြအဆံုး ဆိုက္ကိုလိုဂ်ီ ဆိုရင္ေတာင္ သိၾကတယ္။ ဖေလာ႔ဆဖီ လို႔ဆိုလိုက္ရင္ ဟိုလိုလို ဒီလိုလိုနဲ႔ ျပီးသြားေရာ။ အေျခအေနက အဲေလာက္ဆိုးပါတယ္။ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္၅၀ ေက်ာ္ကတည္းကပါ။ ပညာရွင္ေတြ ဆရာေကာင္းေတြနဲ႔ ဌာန ေကာင္းေနတုန္းေတာင္ အဲဒီ႔ အေနအထားမ်ဳိးပါ။
ေမး။ ဆရာၾကီးတို႔နဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္၊ မႏၱေလး တကၠသိုလ္က ဆရာေတြရဲ႕ ဒႆနိကေဗဒ ဌာန၊ ဘာသာရပ္၊ အေတြးအေခၚ၊ စာေပ စတာေတြ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ခဲ႔ၾကပံုေတြ ေျပာပါဦးလား။
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အေၾကာင္း သိပ္မသိပါဘူး။ မွားမလား မွန္မလားေတာ႔ မသိဘူး။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ဆရာေတြက မႏၱေလး တကၠသိုလ္ကို သိပ္မလာ ခ်င္ၾကဘူးဗ်။ အေၾကာင္းရင္းေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔လည္း ဂဃနဏ မသိဘူး။ အဲတခုေတာ႔ ရွိတယ္။ တျပည္လံုးက ဒႆနိကေဗဒကို သုည မကလို႔ အႏွႈတ္ လကၡဏာပဲ ပို႔ပို႔ ဒႆနိကေဗဒက ဆရာ ဆရာမေတြကေတာ႔ သူတို႔ ဘာသာရပ္ကို သူတို႔ သိပ္ခ်စ္ၾကတယ္။ တျပည္လံုးက မသိၾကေပမဲ႔ ဒႆနိကေဗဒဟာ တစ္ကမၻာလံုးရဲ႕ အေရး၊ အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္၊ အားလံုးရဲ႕ အေျခအျမစ္၊ အားလံုးရဲ႕ ေနာက္ဆံုး အေျဖဟာ ဒီမွာ ရွိတယ္ဆိုတာ သိၾကတယ္။
ေလာေလာဆယ္ ေမွးမွိန္ေနေသာ အမွန္တရား တစ္ခုလို႔ပဲ ကဗ်ာလိုလို ဘာလိုလို ေျပာရမလား မဆိုတတ္ ေတာ႔ပါဘူးဗ်ာ။ သာဓက အျဖစ္ ေျပာရရင္ေတာ႔ ၁၉၆၂-၆၃ ပိုင္းေလာက္က ထင္တယ္။ ´ေရႊဥေဒါင္းသို႔ ျပန္ၾကားခ်က္´ နဲ႔ `ရွင္ဥကၠဌသို႔ ျပန္ၾကားခ်က္´ ဆိုျပီး စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ ထြက္လာဖူးတယ္။ ဆရာ ဆန္းလြင္နဲ႔ ဆရာ ေအးေက်ာ္ (ေမာင္ၾကည္သစ္) တို႔ ေက်ာင္းသား ဘ၀က ေရးလိုက္ၾကတဲ႔ စာအုပ္ေတြေပါ႔။ အဲဒီတုန္းက ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္းရဲ႕ `ဒိေဌဒိဌမတၱံ က်င္႔စဥ္´ စာအုပ္နဲ႔ ဆရာေတာ္ အရွင္ ဥကၠဌတို႔ရဲ႕ `လူေသလူျဖစ္´ စာအုပ္ေတြက လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ မီးရွႈးမီးပန္းေတြ မဟုတ္လား။
အဲဒီ႔ စာအုပ္ေတြကို တုန္႔ျပန္ ေ၀ဖန္ေရးသားမွႈက ဒႆနိကေဗဒကို ျမန္မာ႔ လူ႔ေဘာင္အတြင္း ပထမဆံုး ထိုးေဖာက္ ၀င္ေရာက္လာေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ လွႈပ္လွႈပ္ရွားရွားလည္း ျဖစ္သြားပါတယ္။ ေနာက္ေတာ႔ ျမန္မာ႔ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ရဲ႕ လက္၀ဲလား လက္ယာလား မဆိုႏိုင္တဲ႔ ေတာင္လိုလိုေျမာက္လုိလို စာအုပ္ေတြက တေျဖာေျဖာ ထြက္လာေတာ႔ ဒီလမ္းေၾကာင္းေလး ေမွးမွိန္ သြားခဲ႔ရတယ္။
မဆလ ပါတီရဲ႕ ´လူနဲ႔ လူ႔ပတ္၀န္းက်င္တို႔ဧ။္ အညမည´ စာအုပ္နဲ႔ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံထုတ္တဲ႔ `မာ႔(က)စ္ ၀ါဒ အေျခခံက်မ္း´ စာအုပ္ အထူၾကီးဟာ ဒႆနိကေဗဒ ဌာနရဲ႕ မဖတ္မေနရ လက္စြဲစာအုပ္ေတြ ျဖစ္လာခဲ႔တယ္။ အရင္ ဒႆန သင္ရိုးေတြဟာ အေပါင္းအႏွႈတ္ အေျမွာက္အစား သာသာ အဆင္႔ထိ ေလ်ာက် သြားခဲ႔ရတယ္။ ဒႆန စစ္စစ္ေတြ ေခ်ာင္ထိုးခံရျခင္းလို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။
မဆလကို မေက်နပ္တဲ႔ လက္၀ဲ အစစ္ အတုေတြ ကလည္း လက္၀ဲ ႏိုင္ငံေတြက လာတဲ႔ လက္၀ဲ ၀တၳဳေတြ လက္၀ဲ က်မ္းဖ်ားေတြကို ေ၀ါကနဲ ေ၀ါကနဲ တေျဖာေျဖာ ဘာသာျပန္ ထုတ္ေ၀ၾကတယ္။ မဆလၾကီး ခင္မ်ာလည္း သူ႔ ဆိုရွယ္လစ္ဆိုတဲ႔ အလိမ္အညာ စကားလံုးေတြနဲ႔ ျပန္ပိတ္မိျပီး ဘာမွ တို႔ထိမရ ျဖစ္သြား ရွာတယ္။
မဆလ စာေတြဟာ အေရအတြက္ အားျဖင္႔ေတာင္ ျပင္ပ လက္၀ဲ စာေပကို လိုက္မမွီဘူး။ ဒႆန စစ္္စစ္ စာေပေတြကေတာ႔ ေဘးထိုင္ ဘုေျပာ အဆင္႔ ေရာက္ရတာေပါ႔၊ ေအာ္..ဘုေတာ႔ မေျပာပါဘူး (မေျပာရဲတာ လည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာေပါ႔) ေဘးထိုင္ ေလာက္ေတာ႔ လုပ္ေနၾကရတာေပါ႔။ အညမညက အထက္က ဒႆနက ေအာက္က လို႔ လုပ္ထားလိုက္တာကိုး။ ေမ်ာက္ကအထက္ ဘုရားကေအာက္ ျဖစ္ေနခဲ႔တယ္။
ေမး။ က်ေနာ္တို႔က ေအာက္သားဆိုေတာ႔ မႏၱေလး တကၠသိုလ္ အေၾကာင္း သိပ္မသိဘူး။ အဲ႔ဒီမွာ အျခား ဘာသာရပ္ဌာနေတြက ဒႆနိကေဗဒဌာနကို ႏွိမ္ခ်တာေတြ ရွိသလား ခင္ဗ်။
ေျဖ။ အထင္ေသး ႏွိမ္႔ခ်မွႈရယ္လို႔ မရွိပါဘူး။ ကိုယ္႔ဘာသာရပ္ ကိုယ္ဖတ္၊ ကိုယ္ဟာကိုယ္ ေက်နပ္ေနၾကတာပဲ။ ေပါင္းၾက သင္းၾကေတာ႔လည္း သူငယ္ခ်င္းေတြလို ရင္းရင္းႏွီးႏွီးပဲ။ အဲ တခုေတာ႔ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္တယ္။ လက္၀ဲလိုလို ဘာလိုလို ေက်ာင္းသားေတြကေတာ႔ သိပ္ၾကည္ပံု မရဘူး။ သူတို႔က လက္၀ဲ စာေပေလာက္ပဲ ကိုးကြယ္စရာ ဒႆနလို႔ ထင္ေနတာကိုး။ ဒါဟာ ကိုင္းဖ်ား တစ္ခုဆိုတာ သူတို႔ မသိရွာပဲကိုး။
ေမး။ ဒႆနိကမွာ အေရွ႕တိုင္းနဲ႔ အေနာက္တိုင္း ႏွစ္မ်ဳိးအေပၚ ဆရာၾကီးရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ အျမင္ေလး။
ေျဖ။ အေရွ႕တိုင္းက စိတ္ယဥ္ေက်းမွႈမွာ အားသာတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းကေတာ႔ ရုပ္ ၀တၳဳကို ေစခိုင္းတဲ႔ ေနရာမွာ အဆင္႔ျမင္႔တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ႏွစ္ခုစလံုး လုိအပ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ စိတ္ယဥ္ေက်းမွႈကို ဦးေဆာင္ေစမွ ရုပ္၀တၳဳေတြကို ေစခိုင္းတာဟာ လမ္းမွန္ေပၚ ေရာက္မယ္ဆိုတာေတာ႔ ျငင္းလို႔ မရပါဘူး။ ဒီ အေရွ႕ အေနာက္ အစီအစဥ္ဟာ သိပ္အေရးၾကီး ပါတယ္။ အစီအစဥ္ကို ေျပာင္းျပန္ျဖစ္လို႔ကေတာ႔ ကမၻာပ်က္မယ္႔ကိ္န္း အထိ ရွိတယ္လို႔ေတာင္ ကြ်န္ေတာ္ ဆိုခ်င္ပါတယ္။
ေမး။ ဥပမာ၊ ရန္ကုန္စီးပြားေရး တကၠသိုလ္မွာ Economics ကို ေဘာဂေဗဒ လို႔ ဆရာၾကီးမ်ားက ဖလွယ္ ခဲ႔ၾကတယ္။ ေမာင္စူးစမ္းက ဓနေဗဒလို ႔ လုပ္ဖူးေသးတယ္လို႔ မွတ္သားဖူးတယ္။ ေဒါက္တာ ေမာင္ရွိန္တို႔က ေဘာဂေဗဒ လို႔ ဖလွယ္တာ မဆလ လည္းၾကိဳက္တယ္။ ကေန႔ထိ ေအာင္ျမင္တယ္ ဆိုရမယ္။ ဒါေပမဲ႔ Commerce က်ေတာ႔ ၀ါဏိဇ ေဗဒ လုပ္လိုက္တာ ပိုရွႈပ္သြားသလို အျမဲခံစားရတယ္။ ဒီေတာ႔ ေမးခ်င္တာက Philosophy ကို ဒသနိကေဗဒ လို႔ ျမန္မာမွႈ ျပဳတာ အေပၚ ဆရာၾကီး အျမင္ သေဘာထား။
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ႔ Philosophy ကို ဖေလာ႔ဆဖီ လို႔ ေခၚရတာပဲ ပို ႏွစ္သက္ပါတယ္။
ေမး။ ကဲ အရင္ဆံုး ေမးသင္႔တဲ႔ ေမးခြန္းကို ျပန္ေမးရေအာင္။ အဲဒီ႔ ဖေလာ႔ဆဖီ ဆိုတာေကာ ဘာလဲ ဆရာ....
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္႔ ကိုယ္ပိုင္ အျမင္ကိုပဲ ေျပာပါရေစ။ ဖေလာ႔ဆဖီ ဆိုတာ အျမဲ ရွိေနခဲ႔ ရွိေနဆဲ ရွိေနဦးမယ္႔ (ရွိလည္း ရွိသင္႔တဲ႔) အရာလို႔ ကြ်န္ေတာ္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘ၀ ရွိေနရင္ ဘ၀ကို ေျဖရွင္း ရတာေတြလည္း ကြ်ဲကူး ေရပါ ရွိေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသာေရးကို ခ်န္ထားျပီး က်န္တဲ႔ ဘ၀ ကိစၥ ဘ၀ ျပႆနာ အားလံုးကို အျမင္႔ဆံုး ေနရာက အျမင္႔ဆံုးနည္းနဲ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိသမွ် ရွႈေဒါင္႔ေတြကေန ေျဖရွင္းဖို႔ ၾကိဳးပမ္းတာကို ဖေလာ႔ေဆာ္ဖီလို႔ အၾကမ္းဖ်င္း ေျပာလို႔ ရမယ္ ထင္ပါတယ္။
ဧရာ၀တီ ျမစ္ၾကီးရွိသလို မႏၱေလးျမိဳ႕ၾကီးလည္း ရွိတယ္။ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေရလွ်ံတဲ႔ အခါမွာ ျမိဳ႕ထဲ ေရေတြ ေ၀ါကနဲ ထိုးမ၀င္ေအာင္ တာရိုး ဆိုတာၾကီးနဲ႔ ကာထားရတယ္။ အတိုဆံုး ေရးရရင္ မဟာမုနိ ဘုရားၾကီးကို ေအးေအး ေဆးေဆး ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ ဖူးႏိုင္ ၾကတာေပါ႔။ ျမစ္ေရ တာရိုး က်ဳိးတာနဲ႔ မဟာမုနိ ဘုရားၾကီးလည္း ေရနစ္၊ ၾကာေတာ႔ ပ်က္ဆီး ျပိဳက် သြားႏိုင္သလိုေပါ႔။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဖေလာ႔ဆဖီဟာ မႏၱေလး တာရိုးၾကီးလိုပါပဲ။ တာရိုးၾကီး ခိုင္ခန္႔ ေနသ၍ မဟာမုနိ ဘုရားၾကီးလည္း လံုျခံဳေနမွာပဲ။ တာရိုးၾကီး ေကာင္းေအာင္ လုပ္ရမွာ ျမန္မာ႔နည္းေရာ ႏိုင္ငံတကာ နည္းပါ သံုးလို႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ႔ တာရိုးက ဘယ္ေတာ႔မွ ဘုရား မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ ဖေလာ႔ဆဖီ ဆိုတာ အကာအရံကို ခိုင္ေန လံုေနေအာင္ ကာျခင္းတမ်ဳိးပဲ။
ေမး။ ဒီေန႔ အိုင္စီတီေခတ္၊ ဘိုင္အို အင္ဂ်င္နီယာ ေခတ္မွာ လူငယ္ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္ ဖေလာ႔ဆဖီ ဟာ အသံုးက်မွႈ ရွိပါေသးရဲ႕လား။ ဆရာတို႔ ဖေလာ႔ဆဖီ ရဲ႕ အနာဂတ္...။
ေျဖ။ အိုင္စီတီေခတ္ ဘိုင္အို အင္ဂ်င္နီယာ ေခတ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ ေခတ္တစ္ေခတ္ရဲ႕ လိုအင္ သတ္မွတ္ ခ်က္ေတြ မဟုတ္ပါလား။ ဒီ႔ထက္ ပိုေကာင္းတဲ႔ ေခတ္ေတြ မလာေတာ႔ဘူးလို႔ အာမခံရဲ ပါသလား။ ေခတ္ဆိုတာ ေခတ္စစ္မွန္ရင္ေတာ႔ ေရွ႕အျမဲ တိုးတက္ ေနမွာပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔နဲ႔ ၾကံဳၾကိဳက္ခ်င္မွ ၾကံဳၾကိဳက္မယ္။ အဲေတာ႔ ဖေလာ႔ဆဖီရဲ႕ အခန္းက႑က ဘယ္မွာ ပါလဲ။ ျမစ္ေရ ရွိေနသမွ် တာရိုး ရွိေနသမွ် ဘုရား ေက်ာင္းကန္ လူေန အိမ္ေျခ စက္ရံု အလုပ္ရံု ရွိေနသမွ် ကာလပတ္လံုး ဖေလာ႔ဆဖီဟာ ရွိေနမွာပါပဲ။
တခု ေျပာႏိုင္တာက တာရိုး တကယ္ ေကာင္းရင္၊ အသင္႔အတင္႔ ေကာင္းခဲ႔ရင္ ဘုရား၊ တရား၊ ရတနာ သံုးပါးကေတာ႔ အခ်ိန္တန္ရင္ ပြင္႔ေနမွာပါပဲ။ ေလာကပါလ တရားေတြ ထြန္းကားေနမွာပဲ။ တိုးတက္မွႈေတြ ျဖစ္လာမွာပဲ။ ဒါေပမဲ႔ တာရိုး လံုး၀ မေကာင္းလို႔ကေတာ႔ ဘာမွကို ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး။ အကုန္ ပ်က္ဆီးဖို႔ပဲ။
ေမး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးမွာ ဖေလာ႔ဆဖီ အခန္းက႑ကို ဘယ္လို အသံုးခ်ႏိုင္မလဲ။
ေျဖ။ ဒါ အေတာ္ အေျဖရ ခက္တဲ႔ ေမးခြန္းပဲ။ ေခတ္ေျပာင္းသြားလို႔ စုေပါင္း တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြးၾကရင္ေတာ႔ အေျဖ တစံုတရာ ထြက္ေကာင္းပါရဲ႕။
ေမး။ ဆရာၾကီး အေနနဲ႔ ေခတ္လူငယ္ေတြကို ေျပာခ်င္ဆိုခ်င္တာမ်ား...
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္ ရိုးရိုးသားသား တစ္ခု ေျပာပါရေစ။ စိတ္ကူးေလး သက္သက္ပါ။ စိတ္ကူးယဥ္လို႔လည္း ေျပာခ်င္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ကဗ်ာဆရာ လူငယ္ေလးေတြ တအား မ်ားပါတယ္။ ဒီအထဲက မ်ားမ်ား မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္၀က္ေလာက္မ်ား ဖေလာ႔ဆဖီကို ကဗ်ာ စိတ္၀င္စားသလို စိတ္၀င္စား လာရင္….။
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဆရာၾကီး ေအးကိုကိုေအး ခင္ဗ်ား။
၀င္႔ထန္း
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ေခတ္ (၁၉၆၄ ခုႏွစ္ တကၠသိုလ္ေတြ ေက်ာင္းေတြကို ျပည္သူပိုင္ မသိမ္းမီ အထိ) တကၠသိုလ္မ်ား အဆင္႔အတန္းဟာ ကမၻာ႔ အဆင္႔မီတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာစာ ကလြဲလို႔ က်န္ဘာသာရပ္မ်ား အားလံုး ႏိုင္ငံတကာသံုး အဂၤလိပ္စာနဲ႔ပဲ သင္ၾကရတယ္။ အေမရိက၊ ဥေရာပက ဧည့္ပါေမာကၡေတြလည္း လာသင္ ေပးၾကတယ္။ ႏိုင္ငံျခားျပန္ ျမန္မာ အမ်ဳိးသား ေဒါက္တာေတြလည္း ေတာ္ေတာ္ ရွိပါတယ္။
ဒါေလာက္ ေကာင္းေေနရက္နဲ႔ ကြ်န္ေတာ္႔ ကိုယ္ေရး ကိုယ္တာ ကိစၥေၾကာင္႔ အလုပ္ထြက္ခဲ႔ရတာပါ။ အေျခခံတစ္ခုမွာ ကြ်န္ေတာ္နဲ႔ တကၠသို္လ္နဲ႔ သေဘာထား ကြဲလြဲၾကတာေၾကာင္႔ လို႔ဆိုႏိုင္ပါတယ္။
ေမး။ သိပၸံတြဲမ်ား အပါအ၀င္ေပါ႔၊ အျခား အထူးျပဳ ဘာသာရပ္မ်ားနဲ႔ ႏွႈိင္းယွဥ္ရင္ ဆရာေတြ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ ဒႆနိကေဗဒ ဘာသာရပ္အေပၚ စိတ္၀င္စားမွႈ ေလးစားမွႈ ထားပံု ေျပာပါဦး။
ေျဖ။ ဒႆနိက ေဗဒလို႔ပဲ ဆိုၾကပါစို႔ဗ်ာ။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ႔ ဖေလာ႔ဆဖီလို႔ ေခၚရတာပဲ ပိုၾကိဳက္တယ္။ ပထမ ႏွစ္ႏွစ္မွာ ေလာဂ်စ္ ဆိုတာ ယူရတယ္။ ေလာဂ်စ္က ေအာင္တာ လြယ္တယ္။ ဒီေတာ႔ ၀ိုင္းျပံဳ တိုးၾကတာေပါ႔။ ေလာဂ်စ္ သင္ခဲ႔တဲ႔ ေက်ာင္းသားဟာ တတိယ ႏွစ္ကစျပီး ဒႆနိကေဗဒ ယူရတယ္။ ဒီေတာ႔လည္း ႏွႈတ္တက္ ရြရြ အလြတ္က်က္နဲ႔ ေအာင္ကုန္ၾကတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ေခတ္မွာ ဂုဏ္ထူးတန္း ဆိုတဲ႔ တကယ္႔ အတန္းၾကီး ရွိေသးတယ္။ အမွတ္ေကာင္းတဲ႔ လူေတြပဲ တက္ရတယ္။ ဒီလူေတြ ႏိုင္ငံျခားျပန္ေတြ ပါေမာကၡေတြ ျဖစ္ကုန္ၾကတယ္။ တကယ္လည္း အားကိုးရေလာက္ေအာင္ တတ္ၾကတယ္။ ဂုဏ္ထူးတန္း မတက္ရေပမဲ႔ ၀ိဇၨာတန္း ေနာက္ဆံုးႏွစ္မွာ ဂုဏ္ထူး အဆင္႔နီးနီး အမွတ္ေကာင္းေကာင္းရတဲ႔ လူဟာ မဟာသိပၸံတန္း ပါရဂူတန္းေတြကို အရည္အခ်င္းအလိုက္ ဆက္တက္ခြင္႔ရတယ္။ ျခံဳေျပာရရင္ ဒႆနိက ေဗဒဟာ တကယ္႔ကို ပီျပင္အားေကာင္းတဲ႔ ဌာနလို႔ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။
ဌာနအားေကာင္းေပမယ္႔ ဆရာေတြ ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕ စိတ္၀င္စားမွႈကို တိုတိုနဲ႔ လိုရင္း ေျပာရရင္ေတာ႔ သုညပါပဲ။ ျမန္မာစာ ဆိုရင္ သိတယ္။ အဂၤလိပ္စာဆို သိတယ္။ ဓါတုေဗဒ ရူပေဗဒ၊ ယုတ္စြအဆံုး ဆိုက္ကိုလိုဂ်ီ ဆိုရင္ေတာင္ သိၾကတယ္။ ဖေလာ႔ဆဖီ လို႔ဆိုလိုက္ရင္ ဟိုလိုလို ဒီလိုလိုနဲ႔ ျပီးသြားေရာ။ အေျခအေနက အဲေလာက္ဆိုးပါတယ္။ လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္၅၀ ေက်ာ္ကတည္းကပါ။ ပညာရွင္ေတြ ဆရာေကာင္းေတြနဲ႔ ဌာန ေကာင္းေနတုန္းေတာင္ အဲဒီ႔ အေနအထားမ်ဳိးပါ။
ေမး။ ဆရာၾကီးတို႔နဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္၊ မႏၱေလး တကၠသိုလ္က ဆရာေတြရဲ႕ ဒႆနိကေဗဒ ဌာန၊ ဘာသာရပ္၊ အေတြးအေခၚ၊ စာေပ စတာေတြ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ခဲ႔ၾကပံုေတြ ေျပာပါဦးလား။
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္ ရန္ကုန္ တကၠသိုလ္ အေၾကာင္း သိပ္မသိပါဘူး။ မွားမလား မွန္မလားေတာ႔ မသိဘူး။ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ဆရာေတြက မႏၱေလး တကၠသိုလ္ကို သိပ္မလာ ခ်င္ၾကဘူးဗ်။ အေၾကာင္းရင္းေတာ႔ ကြ်န္ေတာ္တို႔လည္း ဂဃနဏ မသိဘူး။ အဲတခုေတာ႔ ရွိတယ္။ တျပည္လံုးက ဒႆနိကေဗဒကို သုည မကလို႔ အႏွႈတ္ လကၡဏာပဲ ပို႔ပို႔ ဒႆနိကေဗဒက ဆရာ ဆရာမေတြကေတာ႔ သူတို႔ ဘာသာရပ္ကို သူတို႔ သိပ္ခ်စ္ၾကတယ္။ တျပည္လံုးက မသိၾကေပမဲ႔ ဒႆနိကေဗဒဟာ တစ္ကမၻာလံုးရဲ႕ အေရး၊ အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္တယ္၊ အားလံုးရဲ႕ အေျခအျမစ္၊ အားလံုးရဲ႕ ေနာက္ဆံုး အေျဖဟာ ဒီမွာ ရွိတယ္ဆိုတာ သိၾကတယ္။
ေလာေလာဆယ္ ေမွးမွိန္ေနေသာ အမွန္တရား တစ္ခုလို႔ပဲ ကဗ်ာလိုလို ဘာလိုလို ေျပာရမလား မဆိုတတ္ ေတာ႔ပါဘူးဗ်ာ။ သာဓက အျဖစ္ ေျပာရရင္ေတာ႔ ၁၉၆၂-၆၃ ပိုင္းေလာက္က ထင္တယ္။ ´ေရႊဥေဒါင္းသို႔ ျပန္ၾကားခ်က္´ နဲ႔ `ရွင္ဥကၠဌသို႔ ျပန္ၾကားခ်က္´ ဆိုျပီး စာအုပ္ ႏွစ္အုပ္ ထြက္လာဖူးတယ္။ ဆရာ ဆန္းလြင္နဲ႔ ဆရာ ေအးေက်ာ္ (ေမာင္ၾကည္သစ္) တို႔ ေက်ာင္းသား ဘ၀က ေရးလိုက္ၾကတဲ႔ စာအုပ္ေတြေပါ႔။ အဲဒီတုန္းက ဆရာၾကီး ေရႊဥေဒါင္းရဲ႕ `ဒိေဌဒိဌမတၱံ က်င္႔စဥ္´ စာအုပ္နဲ႔ ဆရာေတာ္ အရွင္ ဥကၠဌတို႔ရဲ႕ `လူေသလူျဖစ္´ စာအုပ္ေတြက လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္ မီးရွႈးမီးပန္းေတြ မဟုတ္လား။
အဲဒီ႔ စာအုပ္ေတြကို တုန္႔ျပန္ ေ၀ဖန္ေရးသားမွႈက ဒႆနိကေဗဒကို ျမန္မာ႔ လူ႔ေဘာင္အတြင္း ပထမဆံုး ထိုးေဖာက္ ၀င္ေရာက္လာေအာင္ လုပ္ေပးႏိုင္တယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ လွႈပ္လွႈပ္ရွားရွားလည္း ျဖစ္သြားပါတယ္။ ေနာက္ေတာ႔ ျမန္မာ႔ ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ရဲ႕ လက္၀ဲလား လက္ယာလား မဆိုႏိုင္တဲ႔ ေတာင္လိုလိုေျမာက္လုိလို စာအုပ္ေတြက တေျဖာေျဖာ ထြက္လာေတာ႔ ဒီလမ္းေၾကာင္းေလး ေမွးမွိန္ သြားခဲ႔ရတယ္။
မဆလ ပါတီရဲ႕ ´လူနဲ႔ လူ႔ပတ္၀န္းက်င္တို႔ဧ။္ အညမည´ စာအုပ္နဲ႔ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံထုတ္တဲ႔ `မာ႔(က)စ္ ၀ါဒ အေျခခံက်မ္း´ စာအုပ္ အထူၾကီးဟာ ဒႆနိကေဗဒ ဌာနရဲ႕ မဖတ္မေနရ လက္စြဲစာအုပ္ေတြ ျဖစ္လာခဲ႔တယ္။ အရင္ ဒႆန သင္ရိုးေတြဟာ အေပါင္းအႏွႈတ္ အေျမွာက္အစား သာသာ အဆင္႔ထိ ေလ်ာက် သြားခဲ႔ရတယ္။ ဒႆန စစ္စစ္ေတြ ေခ်ာင္ထိုးခံရျခင္းလို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။
မဆလကို မေက်နပ္တဲ႔ လက္၀ဲ အစစ္ အတုေတြ ကလည္း လက္၀ဲ ႏိုင္ငံေတြက လာတဲ႔ လက္၀ဲ ၀တၳဳေတြ လက္၀ဲ က်မ္းဖ်ားေတြကို ေ၀ါကနဲ ေ၀ါကနဲ တေျဖာေျဖာ ဘာသာျပန္ ထုတ္ေ၀ၾကတယ္။ မဆလၾကီး ခင္မ်ာလည္း သူ႔ ဆိုရွယ္လစ္ဆိုတဲ႔ အလိမ္အညာ စကားလံုးေတြနဲ႔ ျပန္ပိတ္မိျပီး ဘာမွ တို႔ထိမရ ျဖစ္သြား ရွာတယ္။
မဆလ စာေတြဟာ အေရအတြက္ အားျဖင္႔ေတာင္ ျပင္ပ လက္၀ဲ စာေပကို လိုက္မမွီဘူး။ ဒႆန စစ္္စစ္ စာေပေတြကေတာ႔ ေဘးထိုင္ ဘုေျပာ အဆင္႔ ေရာက္ရတာေပါ႔၊ ေအာ္..ဘုေတာ႔ မေျပာပါဘူး (မေျပာရဲတာ လည္း ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မွာေပါ႔) ေဘးထိုင္ ေလာက္ေတာ႔ လုပ္ေနၾကရတာေပါ႔။ အညမညက အထက္က ဒႆနက ေအာက္က လို႔ လုပ္ထားလိုက္တာကိုး။ ေမ်ာက္ကအထက္ ဘုရားကေအာက္ ျဖစ္ေနခဲ႔တယ္။
ေမး။ က်ေနာ္တို႔က ေအာက္သားဆိုေတာ႔ မႏၱေလး တကၠသိုလ္ အေၾကာင္း သိပ္မသိဘူး။ အဲ႔ဒီမွာ အျခား ဘာသာရပ္ဌာနေတြက ဒႆနိကေဗဒဌာနကို ႏွိမ္ခ်တာေတြ ရွိသလား ခင္ဗ်။
ေျဖ။ အထင္ေသး ႏွိမ္႔ခ်မွႈရယ္လို႔ မရွိပါဘူး။ ကိုယ္႔ဘာသာရပ္ ကိုယ္ဖတ္၊ ကိုယ္ဟာကိုယ္ ေက်နပ္ေနၾကတာပဲ။ ေပါင္းၾက သင္းၾကေတာ႔လည္း သူငယ္ခ်င္းေတြလို ရင္းရင္းႏွီးႏွီးပဲ။ အဲ တခုေတာ႔ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္တယ္။ လက္၀ဲလိုလို ဘာလိုလို ေက်ာင္းသားေတြကေတာ႔ သိပ္ၾကည္ပံု မရဘူး။ သူတို႔က လက္၀ဲ စာေပေလာက္ပဲ ကိုးကြယ္စရာ ဒႆနလို႔ ထင္ေနတာကိုး။ ဒါဟာ ကိုင္းဖ်ား တစ္ခုဆိုတာ သူတို႔ မသိရွာပဲကိုး။
ေမး။ ဒႆနိကမွာ အေရွ႕တိုင္းနဲ႔ အေနာက္တိုင္း ႏွစ္မ်ဳိးအေပၚ ဆရာၾကီးရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ အျမင္ေလး။
ေျဖ။ အေရွ႕တိုင္းက စိတ္ယဥ္ေက်းမွႈမွာ အားသာတယ္လို႔ ကြ်န္ေတာ္ ထင္ပါတယ္။ အေနာက္တိုင္းကေတာ႔ ရုပ္ ၀တၳဳကို ေစခိုင္းတဲ႔ ေနရာမွာ အဆင္႔ျမင္႔တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ႏွစ္ခုစလံုး လုိအပ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔ စိတ္ယဥ္ေက်းမွႈကို ဦးေဆာင္ေစမွ ရုပ္၀တၳဳေတြကို ေစခိုင္းတာဟာ လမ္းမွန္ေပၚ ေရာက္မယ္ဆိုတာေတာ႔ ျငင္းလို႔ မရပါဘူး။ ဒီ အေရွ႕ အေနာက္ အစီအစဥ္ဟာ သိပ္အေရးၾကီး ပါတယ္။ အစီအစဥ္ကို ေျပာင္းျပန္ျဖစ္လို႔ကေတာ႔ ကမၻာပ်က္မယ္႔ကိ္န္း အထိ ရွိတယ္လို႔ေတာင္ ကြ်န္ေတာ္ ဆိုခ်င္ပါတယ္။
ေမး။ ဥပမာ၊ ရန္ကုန္စီးပြားေရး တကၠသိုလ္မွာ Economics ကို ေဘာဂေဗဒ လို႔ ဆရာၾကီးမ်ားက ဖလွယ္ ခဲ႔ၾကတယ္။ ေမာင္စူးစမ္းက ဓနေဗဒလို ႔ လုပ္ဖူးေသးတယ္လို႔ မွတ္သားဖူးတယ္။ ေဒါက္တာ ေမာင္ရွိန္တို႔က ေဘာဂေဗဒ လို႔ ဖလွယ္တာ မဆလ လည္းၾကိဳက္တယ္။ ကေန႔ထိ ေအာင္ျမင္တယ္ ဆိုရမယ္။ ဒါေပမဲ႔ Commerce က်ေတာ႔ ၀ါဏိဇ ေဗဒ လုပ္လိုက္တာ ပိုရွႈပ္သြားသလို အျမဲခံစားရတယ္။ ဒီေတာ႔ ေမးခ်င္တာက Philosophy ကို ဒသနိကေဗဒ လို႔ ျမန္မာမွႈ ျပဳတာ အေပၚ ဆရာၾကီး အျမင္ သေဘာထား။
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္ကေတာ႔ Philosophy ကို ဖေလာ႔ဆဖီ လို႔ ေခၚရတာပဲ ပို ႏွစ္သက္ပါတယ္။
ေမး။ ကဲ အရင္ဆံုး ေမးသင္႔တဲ႔ ေမးခြန္းကို ျပန္ေမးရေအာင္။ အဲဒီ႔ ဖေလာ႔ဆဖီ ဆိုတာေကာ ဘာလဲ ဆရာ....
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္႔ ကိုယ္ပိုင္ အျမင္ကိုပဲ ေျပာပါရေစ။ ဖေလာ႔ဆဖီ ဆိုတာ အျမဲ ရွိေနခဲ႔ ရွိေနဆဲ ရွိေနဦးမယ္႔ (ရွိလည္း ရွိသင္႔တဲ႔) အရာလို႔ ကြ်န္ေတာ္ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဘ၀ ရွိေနရင္ ဘ၀ကို ေျဖရွင္း ရတာေတြလည္း ကြ်ဲကူး ေရပါ ရွိေနမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာသာေရးကို ခ်န္ထားျပီး က်န္တဲ႔ ဘ၀ ကိစၥ ဘ၀ ျပႆနာ အားလံုးကို အျမင္႔ဆံုး ေနရာက အျမင္႔ဆံုးနည္းနဲ႔ အမ်ဳိးမ်ဳိး ရွိသမွ် ရွႈေဒါင္႔ေတြကေန ေျဖရွင္းဖို႔ ၾကိဳးပမ္းတာကို ဖေလာ႔ေဆာ္ဖီလို႔ အၾကမ္းဖ်င္း ေျပာလို႔ ရမယ္ ထင္ပါတယ္။
ဧရာ၀တီ ျမစ္ၾကီးရွိသလို မႏၱေလးျမိဳ႕ၾကီးလည္း ရွိတယ္။ ဧရာ၀တီ ျမစ္ေရလွ်ံတဲ႔ အခါမွာ ျမိဳ႕ထဲ ေရေတြ ေ၀ါကနဲ ထိုးမ၀င္ေအာင္ တာရိုး ဆိုတာၾကီးနဲ႔ ကာထားရတယ္။ အတိုဆံုး ေရးရရင္ မဟာမုနိ ဘုရားၾကီးကို ေအးေအး ေဆးေဆး ေကာင္းေကာင္း မြန္မြန္ ဖူးႏိုင္ ၾကတာေပါ႔။ ျမစ္ေရ တာရိုး က်ဳိးတာနဲ႔ မဟာမုနိ ဘုရားၾကီးလည္း ေရနစ္၊ ၾကာေတာ႔ ပ်က္ဆီး ျပိဳက် သြားႏိုင္သလိုေပါ႔။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ဖေလာ႔ဆဖီဟာ မႏၱေလး တာရိုးၾကီးလိုပါပဲ။ တာရိုးၾကီး ခိုင္ခန္႔ ေနသ၍ မဟာမုနိ ဘုရားၾကီးလည္း လံုျခံဳေနမွာပဲ။ တာရိုးၾကီး ေကာင္းေအာင္ လုပ္ရမွာ ျမန္မာ႔နည္းေရာ ႏိုင္ငံတကာ နည္းပါ သံုးလို႔ရတယ္။ ဒါေပမဲ႔ တာရိုးက ဘယ္ေတာ႔မွ ဘုရား မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင္႔ ဖေလာ႔ဆဖီ ဆိုတာ အကာအရံကို ခိုင္ေန လံုေနေအာင္ ကာျခင္းတမ်ဳိးပဲ။
ေမး။ ဒီေန႔ အိုင္စီတီေခတ္၊ ဘိုင္အို အင္ဂ်င္နီယာ ေခတ္မွာ လူငယ္ ေက်ာင္းသားေတြ အတြက္ ဖေလာ႔ဆဖီ ဟာ အသံုးက်မွႈ ရွိပါေသးရဲ႕လား။ ဆရာတို႔ ဖေလာ႔ဆဖီ ရဲ႕ အနာဂတ္...။
ေျဖ။ အိုင္စီတီေခတ္ ဘိုင္အို အင္ဂ်င္နီယာ ေခတ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ ေခတ္တစ္ေခတ္ရဲ႕ လိုအင္ သတ္မွတ္ ခ်က္ေတြ မဟုတ္ပါလား။ ဒီ႔ထက္ ပိုေကာင္းတဲ႔ ေခတ္ေတြ မလာေတာ႔ဘူးလို႔ အာမခံရဲ ပါသလား။ ေခတ္ဆိုတာ ေခတ္စစ္မွန္ရင္ေတာ႔ ေရွ႕အျမဲ တိုးတက္ ေနမွာပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔နဲ႔ ၾကံဳၾကိဳက္ခ်င္မွ ၾကံဳၾကိဳက္မယ္။ အဲေတာ႔ ဖေလာ႔ဆဖီရဲ႕ အခန္းက႑က ဘယ္မွာ ပါလဲ။ ျမစ္ေရ ရွိေနသမွ် တာရိုး ရွိေနသမွ် ဘုရား ေက်ာင္းကန္ လူေန အိမ္ေျခ စက္ရံု အလုပ္ရံု ရွိေနသမွ် ကာလပတ္လံုး ဖေလာ႔ဆဖီဟာ ရွိေနမွာပါပဲ။
တခု ေျပာႏိုင္တာက တာရိုး တကယ္ ေကာင္းရင္၊ အသင္႔အတင္႔ ေကာင္းခဲ႔ရင္ ဘုရား၊ တရား၊ ရတနာ သံုးပါးကေတာ႔ အခ်ိန္တန္ရင္ ပြင္႔ေနမွာပါပဲ။ ေလာကပါလ တရားေတြ ထြန္းကားေနမွာပဲ။ တိုးတက္မွႈေတြ ျဖစ္လာမွာပဲ။ ဒါေပမဲ႔ တာရိုး လံုး၀ မေကာင္းလို႔ကေတာ႔ ဘာမွကို ျဖစ္လာမွာ မဟုတ္ဘူး။ အကုန္ ပ်က္ဆီးဖို႔ပဲ။
ေမး။ ျမန္မာႏိုင္ငံ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးမွာ ဖေလာ႔ဆဖီ အခန္းက႑ကို ဘယ္လို အသံုးခ်ႏိုင္မလဲ။
ေျဖ။ ဒါ အေတာ္ အေျဖရ ခက္တဲ႔ ေမးခြန္းပဲ။ ေခတ္ေျပာင္းသြားလို႔ စုေပါင္း တိုင္ပင္ ေဆြးေႏြးၾကရင္ေတာ႔ အေျဖ တစံုတရာ ထြက္ေကာင္းပါရဲ႕။
ေမး။ ဆရာၾကီး အေနနဲ႔ ေခတ္လူငယ္ေတြကို ေျပာခ်င္ဆိုခ်င္တာမ်ား...
ေျဖ။ ကြ်န္ေတာ္ ရိုးရိုးသားသား တစ္ခု ေျပာပါရေစ။ စိတ္ကူးေလး သက္သက္ပါ။ စိတ္ကူးယဥ္လို႔လည္း ေျပာခ်င္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မွာ ကဗ်ာဆရာ လူငယ္ေလးေတြ တအား မ်ားပါတယ္။ ဒီအထဲက မ်ားမ်ား မဟုတ္ပါဘူး။ တစ္၀က္ေလာက္မ်ား ဖေလာ႔ဆဖီကို ကဗ်ာ စိတ္၀င္စားသလို စိတ္၀င္စား လာရင္….။
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဆရာၾကီး ေအးကိုကိုေအး ခင္ဗ်ား။
၀င္႔ထန္း